Jaký byl Barcamp Brno 2010?

Barcamp Brno 2010V sobotu 26. 6. 2010 se v Brně na fakultě informatiky MU konal už druhý český BarCamp. Protože je Brno napůl mým domovem, nemohl jsem chybět.

Program přednášek vypadal hodně pěkně a proto jsem se na svůj první Barcamp těšil. Byl jsem trochu zklamaný, protože se pár přednášek, na které jsem chtěl jít krylo. Nejvíce mě mrzí, že jsem nestihl tu o Živě.cz. Jsou však slíbené záznamy všech přednášek, takže se vy i já můžeme podívat, o co jsme přišli.

Jak je mým (špatným) zvykem, dorazil jsem asi půl hodiny po oficiálním začátku a po vytvoření jmenovky a připnutí odznáčku jsem spěchal na přednášku o HTML 5. Mezi tím mě stihly oslovit dvě slečny z Two Bits, abych si přišel zahrát Pacmana o ceny, kde jsem mimochodem později vyhrál letadélko pro posilování zápěstí. Prý abych netrpěl syndromem karpálního tunelu. (Po půldenním používání letadla se mi ale už začalo odloupávat jedno křídlo 🙂 ) O HTML 5 jsem toho před Barcampem moc nevěděl. Ve zkratce asi jen to, že umí jakési canvasy a přehrávat video bez flashe. Byl jsem tedy mile překvapen, jaký je to pokrok oproti verzi 4. Docela jsem se smál, když padl z publika dotaz, jestli umí input elementy validovat i české názvy barev (červená) 🙂 Přednášku měl mít podle rozpisu Chewy Trewhella z Googlu, ale pokud jsem to pochopil správně, tak se „zasekl“ při odbavování na letišti v Izraeli. Zastoupil ho tedy Dave Hotchkiss.

Další přednáška, které jsem se účastnil, byla nazvaná „České politické strany a politici na Facebooku“. Přednášející Jan Perla zde víceméně prezentoval svoji bakalářskou práci na toto téma. Objevila se zde zajímavá čísla a poznatky. Šlo především o to poukázat, která strana dělala na FB dobrou kampaň a která ne. Ke konci se ozvalo pár posluchačů a s některými závěry přednášejícího nesouhlasili. Z důvodu časového presu se však vše neprodiskutovalo, což je škoda, protože diskuze začala býti zajímavou, hlavně když se ozval člověk, který vedl kampaň pro TOP09:-) Slidy k přednášce a komentář autora naleznete na jeho Posterous profilu.

Třetí přednáškový blok jsem strávil v místnosti D1, kde přednášek skvělý Josef Šlerka z Ataxo na téma „Datamining sociálních sítí„. Poměrně nespecifikované téma, ale pro mě to byla jednoznačně nejlepší přednáška brněnského Barcampu. Přednášející zde prezentoval například hodnocení Twitter účtů, které je podobné jako Page Rank u Googlu. Nejvyšší rank má Barack Obama a od toho se odvíjí ranky dalších uživatelů. S tím souvisí také top 101 českých Twitter účtů. Pokud se ptáte, proč zrovna 101, tak se podívejte na 101. pozici. Ano, je zde přednášející – Josef Šlerka 🙂

Přednáška pokračovala o tom, jak se dají ze sociálních síti získávat informace o jednotlivých uživatelích. Abych řekl pravdu, byl jsem docela překvapen, co vše se dá automatizovaným robotem získat za informace. Překvapivě to není ani moc složité. Zjistí se Váš nick (cca 50% uživatelů má na všech sociálních sítí stejný nick – o to jednodušší to potom robot má) a poté se jen zadávají dotazy googlu, tahají se data z Facebooku, Twitteru, Flickeru, Foursquare atd. Získaná data se poté prodávají za draho firmám, které s nimi dále pracují. Docela mě také dostala zmínka o algoritmu, který dokáže zjistit, zda daný uživatel lže, nebo mluví pravdu. Po této přednášce jsem si říkal, co vše o mě už může dávno někdo vědět a já si to nikdy neuvědomoval 🙂 Informací na této přednášce bylo opravdu hodně, můžete se sami podívat do autorových slidů.

Po obědě jsem navštívil přednášku Maria Mjankova na téma „Sociálne médiá v podnikaní a budovaní vlastnej značky„. Mluvilo se především o Facebooku a přednášející poukazoval především na chyby, kterých se v současné době firmy dopouští. Zapamatoval jsem si nejvíce následující pravidlo: nemazat negativní komentáře, snažit se na ně adekvátně reagovat. Pokud je takový komentář hloupost a není opodstatněný, často se ozvou sami „fanoušci“ vaší firmy a obhájí Vás. Dále je také nutno s fanoušky aktivně komunikovat a reagovat na jejich dotazy, potřeby a zájmy. Pro mě určitě užitečná přednáška.

Občas jsem měl dilema, kterou přednášku z aktuálního bloku si vybrat, protože se bohužel často kryly dvě velmi zajímavé. Nyní jsem volil mezi přednáškami „Jak se dělá Živě.cz“ a „Zkuste použít Foursquare pro marketing. Zamyšlení nad možnostmi, pár příkladů ze světa„. Nakonec jsem zvolil přednášku na téma Foursquare a určitě nelituji. Vedl ji Martin Hassman a Eliška Hutníková. Martin mluvil především o možnostech, které Foursquare nabízí pro marketing. Posteskl si, že u nás se zatím moc nepoužívá. Důvod je docela prostý – do Foursquare je zapojeno poměrně málo Čechů a většina jsou geekové. Odhad počtu českých uživatelů Foursquare prezentovala Eliška – magické číslo 1514. I když po Barcampu je minimálně o dva uživatele více, protože svůj první check-in provedli právě zde 🙂 Pro mě je to docela překvapení, odhadoval jsem maximálně 800-900 uživatelů. Na blogu Elišky si můžete o výzkumu přečíst více a podívat se také na vzrůstající křivku uživatelů Foursquare u nás.

Za zmínku taky určitě stojí, že jsme se na Barcampu snažili o druhý český swarm badge, který jsme získali. Děkuji všem, kteří se čekli 😉

Na přednášce webexpa byly prezentovány dva start upy: Soundz.fm a nicereply.com. První start-up je zaměřený na online streaming rádií s tím, že po registraci máte na stránce přehled rádií a u každého vidíte, co právě hraje a můžete si tedy tak jednoduše přepínat mezi jednotlivými rádii. Nápad je to dobrý, ale nedokáži si představit, že bych se po každé písničce vrátil na přehled rádií a spustil jiné. Navíc by bylo lepší, aby byla tato aplikace koncipována jako samostatná desktopová aplikace a ne jen webová stránka. Někdo to ale možná využije.

Druhý start-up je zaměřen na hodnocení helpdeskových operátorů firem. Zákazník může každého ohodnotit podle kvality. Pro mě nijak extra zajímavé.

Jako poslední přednášku jsem navštívil tu s názvem „Úspěšně na facebooku“ od Petra Andrýska. Prezentaci naleznete na WebKšeft-u. O Facebooku bylo na letošním Barcampu poměrně hodně přednášek, ale každá se věnovala trochu jiné oblasti. Petr se zde snažil ukázat jak by se měla správně vytvořit stránka, případně profil firmy a kdy je jaká varianta lepší. Poté se věnoval zásadní věci – jak získat fanoušky. Na konci byla opět plodná diskuze. Došlo také na to, jak by se správně, podle pravidel Facebooku, měly dělat soutěže. Většina firem je dnes dělá proti pravidlům 🙂

Po Barcampu byla naplánovaná afterparty v restauraci Hansen. Podle fotek jsem se těšil opravdu na kvalitní jídlo, prostředí a obsluhu. Číšníci však vůbec nestíhali, pobíhali kolem a vrchol byl, když jsme si jídlo museli objednávat dvakrát, protože slečna servírka první objednávku asi někde stopila. Nutno podotknout, že téměř všichni měli jídlo objednané dopředu a restaurace se tedy mohla na tuto akci připravit. Bohužel se tak nestalo. Palec dolů. Kamarád měl objednaný zákusek a birell, který mu ani po cca 45 minutách nedonesli. Ostuda. Jídlo bylo však hodně kvalitní.

I přes nepříjemnosti v Hansenu, za které pořadatelé Barcampu ale nemohou, byl můj první Barcamp skvělý zážitek. Kvalitní přednášky, lidi, které jsem znal jen z webu a přátelská atmosféra. Jen bych vytkl, že zde nebyla „oficiální“ wifi pro všechny účastníky. Na geekovské akci bych to považoval za samozřejmost. Každopádně děkuji pořadatelům a přednášejícím a všem, kteří se na organizaci Barcampu podíleli!

Ze všech přednášek by měly být záznamy, až se zde objeví, dám jsem na ně odkaz.

Uh, docela jsem se rozepsal, pokud máte nějaké připomínky, sdělte je v komentářích 😉

Martin Šimko

Martin Šimko

Martin pracuje v digitálním marketingu jako SEO konzultant. Rád pije piva z menších pivovarů, hraje squash a zkouší nové gadgety.
Martin Šimko

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

CommentLuv badge