Na Facebooku je už 800 000 Čechů

Zní to až neuvěřitelně, ale podle statistik je na sociální síti FaceBook zaregistrováno už cca 800 000 Čechů. Není to dávno, co jsme „slavili“ 300 000 Čechů. Facebook je u nás prostě populární. Důvodů to má několik. Vzpomeňte si, kolikrát za poslední měsíc jste v televizi slyšeli něco o Facebooku. Nejdříve se před ním varovalo, že může narušit Vaše soukromí a že zveřejňování osobních informací je nebezpečné. Médii také prolítla informace o jednom Američanovi, který byl kvůli Facebooku vyhozen z práce, protože šéfovi řekl, že si bere volno kvůli závažné rodinné události a on si mezitím užíval na nějakém večírku a samozřejmě se o tom nezapomněl zmínit na Facebooku společně s fotkami a bohužel pro něj měl mezi svými přáteli také šéfa, který si to bez problémů mohl přečíst a podívat se na fotografie.

Facebook a vaječná aféra

Nyní média a Facebook žijí tzv. „vaječnou aférou„. Jde o to, že na Facebooku vznikla skupina, která se přihlásila k odporu proti ČSSD velmi zvláštním způsobem – hoď si na svého socana všechna vajíčka, která ti snesla babiččiny slepice. Sám jsem proti takovému vyjádření odporu, ale to by bylo na samostatný článek. Jde z toho ale vidět velkou sílu Facebooku, protože ve skupině je už něco kolem 50 000 uživatelů a to bez nějaké reklamy. Virální marketing prostě zapůsobil na jedničku. Na takovýchto „akcí“ je potřeba se také učit, protože Facebook se stává místem, kde bude v budoucnu koncentrováno spoustu lidí a bude velmi výhodné ho marketingově využít. Zatím bohužel neexistuje nějaký obchodní model, který by byl funkční, ale stále se „bádá“.

Je 800 000 Čechů na Facebooku reálných?

Moje úvahy se odvozují od statistiky uveřejněných na webu www.checkfacebook.com spravované Nickem Gonzalesem. Když si rozkliknete mapku na Českou republiku můžete se dozvědět zajímavé informace. Například že asi 55% českých uživatelů Facebooku jsou ženy a nejvíce uživatelů (44%) je ve věku 18-24 let. Jsou ovšem spekulace, že 800 000 Čechů na Facebooku být prostě nemůže, vždyť naše malá republika má kolem 10 milionů obyvatel. Tyto úvahy vychází z toho, že jeden uživatel může mít založeno více účtů nebo nesprávně vyplněnou zemi původu v profilu. Osobně si ale nemyslím, že by bylo duplicitních účtů nějaké velké číslo. Vždyť si vezměte, že Facebook je především o komunikaci s Vašimi přáteli, sdílení fotografií apod. Jde tedy o vyhraněnou komunitu lidí, kteří se mezi sebou znají a mezi své přátele si přidávají jen zřídka někoho neznámého. Tato komunita také usnadňuje už výše zmíněný virální marketing, který je zprostředkován „šmírováním“ profilů. Uživatel uvidí u svých přátel, že jsou členi té a té skupiny a případně se také přidá. Navíc skupiny, ve kterých jsou členy Vaši přátelé, jsou Vám automaticky nabízeny v pravém sloupci. I toto ukazuje, jak je Facebook promyšlený a vše je propojené.

Facebook se pomalu stává jakýmsi skladištěm lidí, o které se zajímá čím dál tím více firem, politických stran a organizací. Dokáži si představit, že další předvolební kampaně budou masivním útokem na Facebook a podobné sociální sítě. A nemyslím si to sám. Ostatně podobným způsobem to už funguje v USA. Do Facebooku se investuje hodně peněz. Před pár dny ruská investiční společnost DST odkoupila 2% akcíí Facebooku za neuvěřitelných 200 milionů dolarů. No, máme se na co těšit.

PS: Článek jsem psal během dvou dnů – 2. – 3. června a během této doby vzrostl počet českých uživatelů Facebooku o cca 70 000! Současná data v článku jsou tedy ke 3. červnu 2009.

Martin Šimko

Martin Šimko

Martin pracuje v digitálním marketingu jako SEO konzultant. Rád pije piva z menších pivovarů, hraje squash a zkouší nové gadgety.
Martin Šimko

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

CommentLuv badge